نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شهرسازی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

3 گروه معماری ، واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی،اسلام آباد غرب، ایران

4 گروه معماری ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

به منظور مقابله با چالش‌های فزاینده ناشی از رشد بی‌سابقه جمعیت و تراکم افسارگسیخته ترافیک در شهر کرمانشاه، ضرورت اتخاذ رویکردی هوشمندانه و نظام‌مند در مدیریت حمل‌ونقل درون‌شهری، به عنوان یک اولویت راهبردی، بیش از پیش ملموس می‌گردد. این امر، مستلزم شناسایی دقیق، تحلیل جامع و اولویت‌بندی استراتژیک شاخص‌های کلیدی مؤثر بر هوشمندسازی این حوزه است در همین راستا در این پژوهش به شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های مؤثر بر هوشمندسازی شبکه حمل‌و‌نقل درون‌شهری در شهر کرمانشاه پرداخته شده است که ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع و بررسی تجارب سایر شهرهای مشابه، شاخص‌های مختلفی که باعث هوشمند سازی حمل‌ونقل درون‌شهری هستند، شناسایی شدند. سپس با استفاده از تکنیک ترکیبی ای ان پی و دیمتل، اهمیت نسبی هر یک از این شاخص‌ها از دیدگاه 50 نفر از خبرگان حوزه حمل‌ونقل، مدیریت شهری و برنامه ریزی شهری تعیین گردید. بر اساس نتایج حاصل از تکنیک DANP در بررسی سیستم حمل‌ونقل هوشمند کرمانشاه، می‌توان با قاطعیت اظهار داشت که علی‌رغم وضعیت مطلوب شاخص‌های زیرساختی-فنی، شاخص زیست‌محیطی به عنوان یک نقطه ضعف اساسی و چالشی جدی خودنمایی می‌کند. این مغایرت آشکار، نه تنها نشان‌دهنده نقص در رویکرد فعلی است، بلکه ضرورت بازنگری فوری و اعمال تغییرات بنیادی در برنامه‌ریزی‌ها را به منظور ارتقای شاخص زیست‌محیطی و دستیابی به توسعه پایدار شهری، آشکار می‌سازد. در این راستا، پیاده‌سازی سیستم حمل‌ونقل هوشمند با اولویت‌بندی دقیق و تمرکز بر شاخص‌های کلیدی، به‌ویژه شاخص زیست‌محیطی، می‌تواند به عنوان یک راهبرد مؤثر در جهت تحقق هوشمندسازی شبکه حمل‌و‌نقل درون‌شهری و ایجاد شهری پایدار و کارآمد، عمل نماید.شهری پایدار و کارآمد، عمل نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

CAPTCHA Image