نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 دکتری، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش، بررسی و تحلیل نماگرهای مؤثر بر برند مقصد گردشگری سلامت با رویکرد ترکیبی دیمتل و مدل سازی معادلات ساختاری در شهر کرمان می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است؛ زیرا در این پژوهش هدف به کارگیری و آزمون مفاهیم نظری در بررسی نماگرهای مؤثر بر برند مقصد گردشگری سلامت شهر کرمان است. از حیث چگونگی به دست آوردن داده ها یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان حوزه گردشگری سلامت و بازدیدکنندگان از شهر کرمان جهت درمان می باشد. در این پژوهش در راستای روش میدانی و کسب اطلاعات مورد پژوهش از ابزار پرسشنامه (محقق ساخته) استفاده شده است. جهت ارائه یک مدل شبکه‌ای از عوامل مؤثر در گردشگری سلامت شهر کرمان از روش (DEMATEL) تحت نرم‌افزار (MATLAB 2019) و تأیید مدل ارائه ‌شده از روش مدل‌‌‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار(Smart PLS 3) استفاده شده است. نتایج این تحقیق، منجر به ارائه یک مدل شبکه‌ای توسط روش دیمتل شد که شامل ابعاد: کیفیت ادراک شده مقصد گردشگری، تصویر برند مقصد گردشگری، ارزش ادراک شده از مقصد گردشگری، آگاهی از برند مقصد گردشگری و وفاداری به برند مقصد گردشگری شده است. نتایج به دست آمده براساس تحلیل نظر خبرگان نشان داد، عامل وفاداری به برند مقصد (C5) بیشترین تعامل را با دیگر عوامل دارد و با اهمیت ترین عامل شناخته‌شد. براساس نتایج به دست آمده از روش مدل سازی معادلات ساختاری عامل ارزش ادراک شده از مقصد گردشگری سلامت بیشترین تأثیر با ضریب بتای 643% را بر وفاداری به برند مقصد گردشگری سلامت شهر کرمان داشته است. کمترین میزان تأثیر متعلق به عامل آگاهی از برند مقصد گردشگری سلامت معادل 322/0 بر میزان وفاداری به برند مقصد گردشگری سلامت شهر کرمان می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

CAPTCHA Image