نوع مقاله : جغرافیا و برنامه ریزی روستایی

نویسندگان

1 بزرگمهر قائنات

2 دانش آموخته کارشناسی جغرافیا، دانشگاه بزرگمهر قائنات، ایران

3 مدرس گروه حسابداری و گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه بزرگمهر قائنات و تربت حیدریه، ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.

5 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ایران

چکیده

توسعه گردشگری پایدار به عنوان یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های توسعه پایدار روستایی، در گرو توسعه بازاریابی گردشگری است. امروزه در صنعت گردشگری تبلیغات بعنوان مهمترین ابزار حرفه‌ای شناسایی شده است. به این علت که تبلیغ در ارائه ارزش‌های فرهنگی و گردشگری هر کشور بر پایه و اساس درک صحیح و حرفه‌ای از تبلیغات و ارزش‌های آن استوار است. در این میان، نقش تبلیغات را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگران در مناطق روستایی مطرح نمود. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تبلیغات بر جذب گردشگران در مناطق روستایی شهرستان حاجی آباد در سال 1400 انجام شده است. رویکرد کلی پژوهش، از نوع پژوهش‌های کمی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، مبتنی بر داده‌های کتابخانه‌ای و میدانی می‌باشد. جامعه آماری شامل 150 نفر از ساکنان شهر حاجی آباد می‌باشد که از طریق پرسشنامه به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. تاثیرگذاری تبلیغات در جذب گردشگران به مناطق روستایی از طریق مدل (AIDA) با استفاده از چهار متغیر جلب توجه، ایجاد علاقه، تمایل، و اقدام مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تبلیغات در مراحل جلب توجه، ایجاد علاقه، تمایل، و اقدام، در سطحی متوسط، زمینه جذب گردشگران به مناطق روستایی را فراهم می‌آورد. بنابراین بکارگیری شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، و همچنین وب‌سایت‌ها در راستای تبلیغات و ترغیب بازدیدکنندگان و مشتریان مؤثرترین راهکار بر جذب گردشگران در منطقه پیشنهاد شده است. با در نظر این نکته که مناطق روستایی با مشکلاتی از جمله بیکاری بهره‌وری پایین کشاورزی مهاجرت روزافزون به شهرها و حاشیه نشینی مواجه‌اند، لذا گردشگری روستایی بعنوان رویکردی نوین و باصرفه میتواند درجهت رفع این معضلات و تجدید حیات روستاها نقش مهمی ایفا نماید و از سوئی دیگر در کاهش شکاف منطقه‌ای و بهبود شاخص‌های توسعه بسیار تاثیرگذار باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

CAPTCHA Image