نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف- امروزه طرح‌های هادی باهدف ساماندهی و بهسازی بافت کالبدی نواحی روستایی انجام می‌شود؛ در این راستا میزان موفقیت طرح هادی اجراشده و رضایت‌مندی مردم یکی از مهم‌ترین موضوعات موردمطالعه در جغرافیا است. ازاین‌رو لازم است عوامل و نیروهای محرک بر اجرای شبکه معابر روستایی در طرح‌های هادی ناحیه موردمطالعه شناسایی شوند. در این راستا در این مطالعه تلاش شده است تا به وضعیت شاخص‌های اجرای شبکه معابر در طرح‌های هادی در مناطق روستایی شهرستان شهرکرد پرداخته شود.

روش- روش‌شناسی مطالعه از نوع تبیینی علّی به شیوه پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار پرسشنامه و مشاهده میدانی در 10 مورد از روستاهایی که اجرای شبکه معابر در طرح‌های هادی موردتوجه بوده است، انجام شد؛ جامعه آماری موردمطالعه مسئولان محلی(شورا و دهیار و مسئولین بخشداری و...) و مردم محلی روستاهای موردمطالعه هستند که بر اساس تعداد خانوار ساکن (6693) در روستاهای موردمطالعه، حجم نمونه برابر 220 نفر برآورد شد.

نتایج- همبستگی و شاخص الگوی ساخت شبکه با مقدار 485/0 کمترین همبستگی را با اجرای شبکه معابر روستایی در طرح‌های هادی دارند، همچنین نتایج تحلیل فضایی شبکه معابر در طرح‌های هادی نشان می‌دهد که بیشترین میزان رتبه شبکه معابر در طرح‌های هادی مربوط بعد روستاهای وانان، شمس‌آباد، خوی، سورک، هرچگان و کمترین رتبه مربوط به روستاهای امامزاده، مرغملک، پیر بلوط است. نتایج ضریب مسیر نشان می‌دهد که در بین ابعاد چهارگانه موردبررسی برای طرح هادی بعد الگوی ساخت شبکه با ضریب مسیر 245/0 ، بعد شیب شبکه با ضریب مسیر 230/0 به ترتیب بیشترین تأثیر را در طرح هادی داشته‌اند و بعد از آن‌ها بعد معماری و منظر با ضریب 237/0 قرار دارند و در انتها کمترین تأثیر را بعد سطح و پوشش شبکه با ضریب 158/0 داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

CAPTCHA Image