نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

اهداف: هدف از این پژوهش، اولویت بندی استراتژی های تحقق شهر شبانه با تاکید بر حمل و نقل درون شهری در کلان-شهر مشهد می باشد.

روش: روش تحقیق این پژوهش توصیفی‌-تحلیلی می باشد. داده ها از تکمیل پرسشنامه ای که توسط40 نفر از مدیران وکارشناسان حمل ونقل درون شهری و با استفاده از روش دلفی بدست آمد. سپس با استفاده از تکنیک SWOT و مدل ANP در نرم افزار Super Decision به ارزیابی و اولویت بندی استراتژی‌های حاصله پرداخته شده است.

یافته ها: ابتدا با استفاده از نرم افزارArc GIS وضعیت موجود حمل ونقل عمومی کلان شهر مشهد و شعاع دسترسی هر یک از آنها در روی نقشه مشخص گردید، سپس نقاط داخلی (قوت و ضعف) و خارجی (فرصت و تهدید) آنها نیز تعیین گردید. در نهایت با استفاده از این نقاط در مدل تحلیل شبکه، راهبردهای حمل و نقل درون شهری در جهت تحقق شهرشبانه تعیین گردید که مهمترین آنها عبارتند از: راهبردWO2: افزایش خدمات رسانی حمل و نقل عمومی (مترو اتوبوس) در برخی از ساعات شبانه، راهبرد WO1: منع ورود خودروهای شخصی تا شعاع یک کیلومتری به حرم مطهر رضوی، راهبرد WO3: توسعه و بهسازی مسیرهای ویژه پیاده روی از حرم مطهر به مراکز تجاری و تفریحی پیرامون، راهبرد ST2: ارائه خدمات شهری مطلوب و بهینه در طول ساعات شبانه روز به زائرین و گردشگران.

نتیجه گیری: نتایج بدست آمده بیانگر آن است که اگرچه ضعف ها و ناتوانی های جدی در زمینه تحقق شهر شبانه در شهر مشهد وجود دارد ولی می توان با ارائه راهکارهای اجرائی از جمله تامین امنیت و امکانات شبانه زائرین و مجاورین و برنامه ریزی صحیح ضمن به حداقل رساندن نقاط ضعف از تمام فرصت های محیطی جهت تحقق شهر شبانه در این شهر استفاده بهینه نمود.

CAPTCHA Image