نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

3 پژوهشگر پسادکتری، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

عوامل مؤثر در توسعة برند مقاصد گردشگری باید از قبل شناسایی شوند و در اختیار برنامه-ریزان این حوزه قرار بگیرند. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و ارزیابی مؤلفه‌های مؤثر در توسعة برند مقصد گردشگری پزشکی در شهر مشهد با تأکید بر بازار کشور عراق انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت روش، توصیفی-تحلیلی است. نخست با مطالعه پیشینه، شاخص‌های اولیه استخراج شد. سپس با نظرسنجی از متخصصان و استفاده از روش دلفی فازی در دو مرحله، شاخص‌ها در منطقه مورد مطالعه بومی‌سازی و پرسشنامة پژوهش، تهیه شد. درنهایت، با برآورد شاخص اهمیت-عملکرد، وضعیت موجود و مقایسه آن باوضعیت مطلوب شهر مشهد از نظر شاخص‌های مؤثر بر برند گردشگری پزشکی بررسی شد.

براساس مطالعات انجام شده و نظر متخصصان، با انجام دو راند دلفی فازی، 47 گویه به صورت مستقیم بر برند گردشگری پزشکی اثرگذار است که در 5 عامل اصلی شامل آگاهی، کیفیت، ارزش درک شده، تصویر مقصد و وفاداری مبنای پژوهش قرار گرفت. وضعیت شهر مشهد در هر 5 عامل، بالاتر از حد متوسط و در حد قابل قبولی قرار دارد، اما با ایده‌آل، فاصله زیادی دارد. براساس نظر متخصصان، اهمیت شاخص‌ها و براساس نظر گردشگران، عملکرد شهر مشهد مشخص شد و در نهایت شاخص‌هایی که بیشترین اهمیت و ضعیف‌ترین عملکرد را داشتند، در اولویت برنامه‌ریزی قرار گرفتند. این شاخص‌ها به‌ترتیب شامل شناخت گردشگر پزشکی از بیمارستان مقصد، اطلاع‌رسانی در مورد تخصص‌های کادر پزشکی، تبلیغات مناسب، وجود مترجم، تنوع درمان‌های ارایه شده، پیگیری‌های مراقبتی پس از درمان، میزان اعتماد به مقصد گردشگری پزشکی و شهرت پزشکان متخصص بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

CAPTCHA Image