نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه دولتی گرمسار
2 استادیار گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی گرمسار، گرمسار ، ایران
3 کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری (گرایش آمایش سرزمین)، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده
برندینگ شهر موجب افزایش آگاهی مردم از شهر و بهبود تصویر شهر می-گردد بطوریکه اکثر شهرهای جهان در تلاشند تا فعالیت های بازاریابی خود را برای افزایش گردشگران و بازدید کنندگان افزایش دهند و خودشان را از دیگر شهرها متمایز سازند. مسئله اصلی این پژوهش شناسایی عوامل شکل گیری برندینگ شهری است؛ تا با شناسایی این عوامل به وسیله مدلسازی ساختاری تفسیری ارتباط هم افزایانه بین عوامل مشخص گردد.
از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحلیلی است. جامعه آماری را اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه پژوهش تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.از این رو در این پژوهش از نمونهگیری هدفمند قضاوتی(20 نفر از اساتید دانشگاهها و متخصصین عرصه پژوهش) به منظور انجام و اجرایی شدن پژوهش انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت، و به تایید رسید. در جهت دستیابی به اهداف پژوهش با استفاده از متدولوژی تحلیلی نوین مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM) روابط بین عوامل تعیین و به صورت یکپارچه بررسی شد. در نهایت با استفاده از تحلیل MICMAC، عوامل با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر عوامل، تحلیل شدند. نتایج حاصل از مدل ساختاری تفسیری برندینگ شهری نشان داد که مدل بدست آمده در بر گیرنده چهار سطح است و عوامل جاذبههای شهرسازی و معماری، ویژگیها و داراییهای منحصربه فرد شهر و کیفیت زیرساختها و امکانات عمومی شهر اساسیترین عوامل موثر بر برندینگ شهری است که باید در وهله اول بر آنها تاکید شود به عبارتی دیگر هرگونه اقدام برای ایجاد برندینگ شهری، مستلزم زمینه سازی برای پیاده سازی مطلوب این عوامل و ارتقای این عوامل است. عوامل دلبستگی و حس تعلق به مکان در این سیستم منفعل بوده و در ارتباط با مفهوم برندینگ شهری تحت تاثیر سایر عوامل است.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله