نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه فردوسی مشهد
2 گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
امروزه نقش مراکزخرید درشهرهایبزرگ در تولید سفرهای درون شهری اهمیت ویژهای دارد. تلاش مطالعه حاضر بر آن است تا الگویِ سفرِ مشتریانِ مراکزخرید میدانجانباز(مهمترین هسته استقرار مراکزخرید در شهرمشهد) را ارزیابی کند تانشاندهد، حرکات مشتریان از چه الگوی زمانی-حرکتی تبعیت میکند؟ مطالعه ازنوع توصیفی-تحلیلی و متغیرهای تحقیق (باتکیه برمدل مفهومی) شامل 1)ویژگیهای مربوط به تولیدسفر(تعداد و طولسفر)، 2)شیوهجابجایی (خودروی شخصی، عمومی، اسنپ، موتور،دوچرخهو...) و 3)زمان سفراست. برایاینمنظور، پس از مطالعات اسنادی، اقدام به جمعآوری دادههای مربوطه از طریق مراجعه حضوری به مراکزخرید و تکمیل250پرسشنامه از مشتریان آنهاشد. درادامه همزمان باایجاد پایگاه اطلاعات آماری درSpss، پایگاه اطلاعات مکانی درمحیطGIS نیز تشکیل و اقدام به ژئورفرنس کردن موقعیت مشتریان برروی لایه شهرمشهد شد. سپس بااستفاده از مدلهای آماری(جداولمتعامد) و فضایی(مرکزثقل، بیضی مسافت استاندارد و تحلیل شبکه) بررسی دادهها به انجام رسید. نتایج نشان دادکه مجموع سفر روزانه تولید شده توسط مشتریان معادل117250کیلومترو میانگین طول هرسفر 5.5کیلومتراست، که عمدتا توسط حملونقلعمومی (با35.6% سفرها)صورت میگیرد. همچنین پراکنش فضایی مشتریان، عدم انطباق آنها با توزیع جمعیت شهرمشهد را نشان داد. ازطرفی؛ بااینکه الگوی زمانی-حرکتی مشتریان، گرایش غالب آنها به روزهای آخر هفته را نشان داد اما نتایج مبین آن بودکه در روزهای ابتدایی و میانی هفته میانگین طول سفر مشتریان بیشتراست. همچنین درحالیکه مشتریان انتهایی هفته اغلب شامل محدوده پیرامونی مراکز خرید بودند، اما درروزهای ابتدایی و میانی هفته تمایل بیشتری از دیگر نقاط شهرمشهد به مراکز خرید مشاهده شدکه در مجموع بیانگرگستره وسیعتر مشتریان در روزهای ابتدایی و میانی هفته بود. در نهایت باید اشاره کرد الگوهای متنوع زمانی-حرکتی مشتریان، نشان از اولویتهای متفاوت آنان و وجود پیچیدگیهای سفرهای درون شهری مرتبط بااهداف تجاری است که می بایست مدنظر قرارگیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله