نوع مقاله : پژوهشی- مطالعه موردی

نویسندگان

1 اتمام دوره پسا دکتری، شرکت دانش‌بنیان اندیش‌بنیان فناور ورنا،پارک علم و فناوری گیلان، رشت، ایران

2 دانشیار، مرکز تحقیقات گردشگری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

چکیده

گردشگری روستایی فعالیتی بسیار مهم برای توسعۀ روستاهاست که باعث رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و افزایش درآمد برای ساکنان روستایی می‌شود. از جمله عواملی که سبب توسعۀ گردشگری روستایی است، استفادۀ بهینه از تکنیک‌های بازاریابی به‌ویژه بازاریابی الکترونیکی است. هدف این پژوهش بررسی نقش بازاریابی الکترونیکی در توسعۀ گردشگری روستایی، روستاهای پیرامون کلان‌شهر رشت می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش آمیخته (کیفی و کمی) است. جامعۀ آماری بخش کیفی کنشگران عرصه بازاریابی الکترونیکی می‌باشند که 36 نفر از آنها به روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شدند. جامعۀ آماری در بخش کمی کلیۀ گردشگرانی هستند که از منطقۀ مورد مطالعه بازدید کرده‌اند. به دلیل بزرگ بودن و نامشخص بودن تعداد آمار دقیق گردشگران و باتوجه به شرط حجم نمونه قابل‌کفایت جهت تحلیل عاملی، 200 نفر به روش نمونه‌گیری قضاوتی (هدفمند) انتخاب شدند. مبنای انتخاب این گردشگران آشنایی و استفادۀ آنان از بازاریابی الکترونیکی بوده است. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه، در بخش کمی پرسشنامۀ محقق ساختۀ برگرفته از شاخص‌های مرحلۀ کیفی است. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش کدگذاری باز استفاده شد که منجر به شناسایی40 گویه شد و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی در قالب نرم‌افزارهایSPSS وLISREL استفاده شد. براساس یافته‌های پژوهش، هفت عامل با روش تحلیل عاملی استخراج شد که در توسعۀ گردشگری روستاهای پیرامون کلان‌شهر رشت تأثیرگذار می‌باشند. این عوامل به‌ترتیب اهمیت شامل قیمت، برنامه‌ریزی و مدیریت، تبلیغات، افراد، محصول، شواهد و امکانات فیزیکی و مکان می‌باشند. 
 
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

CAPTCHA Image