نوع مقاله : پژوهشی- مطالعه موردی
نویسندگان
1 عضو هیئتعلمی گروه توسعه پایدار شهری و منطقهای، جهاد دانشگاهی خراسان رضوی،مشهد،ایران
2 پژوهشگر گروه توسعه پایدار شهری و منطقهای، جهاد دانشگاهی خراسان رضوی،مشهد،ایران
چکیده
امروزه اینترنت بهعنوان رسانهای قدرتمند در اختیار صنعت گردشگری است و باید اذعان داشت که این صنعت، هماکنون یکی از مهمترین صنایعی است که تحتتأثیر تحولات فناورانه و انقلاب اطلاعاتی قرار دارد و فرایند ایجاد و تبادل روزافزون اطلاعات در آن، روز به روز توسعه بیشتری یافته است. فناوری اطلاعات و ارتباطات، یک روش نوین ارتباطی و انقلابی در بازاریابی مقاصد گردشگری است. این فناوری با شکستن محدودیتهای رسانههای سنتی و عبور از مرزهای جغرافیایی به طور موثرتر و با سرعت بیشتری به نشر اطلاعات میپردازد. در این مقاله وضعیت تبلیغات اینترنتی جاذبههای گردشگری درشهرستان مشهد ارزیابی و نقش هریک از متولیان گردشگری در خصوص معرفی و اطلاع رسانی جاذبهها از طریق اینترنت تعیین گردید. متولیان سایتهای گردشگری در پنج گروه شامل اشخاص، دانشنامه آزاد، سازمانهای متولی گردشگری، دستگاههای غیرمتولی، هتلها، آژانسهای مسافرتی و مراکز خدمات گردشگری طبقهبندی شدهاند. ابتدا تعداد 17 جاذبه از مهمترین جاذبههای گردشگری شهرستان مشهد از مجموع 122 جاذبه مختلف انتخاب شد. سپس به شناسایی و جستوجوی هریک از وبسایتها یا وبلاگهای مرتبط با جاذبههای گردشگری (حدود 100 هزار لینک) و تحلیل آنها منطبق بر تعدادی از شاخصها در ابزار تحلیلی الکسا، درمجموع هفت شاخص اقدام شد. نتایج مقایسه مجموع سایتهای منتخب داخلی با مجموع سایتهای منتخب خارجی نشان داد که سایت واتیکان با 37719 لینک بالاترین رتبه، به لحاظ تعداد لینک و سایت حرم امام رضا (ع) دارای بیشترین میانگین زمان بازدید (8:56 دقیقه) در بین سایتهای بررسیشده است. علاوهبر رتبههای پایین سایتهای داخلی در بین سایتهای مقایسهشده، سهم متولیان دولتی بخش گردشگری حدود سه درصد در اطلاعرسانی است.
کلیدواژهها
- استانداری خراسان رضوی. (1392). مطالعات آمایش استان خراسان رضوی. مشهد: انتشارات جهاددانشگاهی خراسان رضوی.
- داس ویل، ر. (1384). مدیریت گردشگری، مبانی، راهبردها و آثار (س. م. اعرابی، و د. ایزدی، مترجمان). تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- بمانیان، م. ر.، پورجعفر، م. ر.، و محمودینژاد، ه. (1388). ارائه مدل پیشنهادی جهت پیادهسازی گردشگری الکترونیک در طرحهای توسعه گردشگری روستایی (بررسی تطبیقی و ارائه مدل پیشنهادی باتوجه به شرایط معاصر ایران). فصلنامه مدیریت شهری، 23(3)، 88-71.
- سجادی، ز. س.، و آیت، س. (1386). گردشگری الکترونیکی از منظر تجارت الکترونیکی و راهکارهای توسعه آن در ایران. مقاله ارائهشده در چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیکی، تهران.
- یوسفی، ا. ع.، مختاری ملکآبادی، ر.، و خادمالحسینی، ا. (1391). بررسی تحلیلی-تطبیقی شاخصهای توسعه گردشگری الکترونیک در شهر اصفهان. فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی محیطی، 10(2)، 133-150.
- Baloglu, S., & Pekcan, Y. A. (2006). The website design and internet site marketing practices of upscale and luxury hotels in Turkey. Journal of Tourism Management, 27(1), 171-176
- Barnes, S., & Vidgen, R. (2001). Assessing the quality of auction web sites. Paper presented at Proceedings of the 34th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, doi:1109/HICSS.2001.927087
- Benckendorff, P., & Black, N. (2000). Destination marketing on the Internet: A case study of Australian Regional Tourism Authorities. Journal of Tourism Studies, 11(2), 11-21.
- Bevanda, V., Grzinic, J., & Cervar, E. (2008). Analyzing the user’s perception of web design quality by data mining tools. Journal of Tourism and hospitality management, 14(2), 251-262.
- Boyne, S., & Hall, D. (2004). Place promotion through food and tourism: Rural branding and the role of websites. Journal of Place Branding, 1(1), 80-92.
- Buhalis, D. (2003). Etourism: Information Technology for Strategic Tourism Management. England: Prentice Hall.
- Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10years after the Internet-The state of eTourism research. Journal of Tourism Management, 29(4), 609-623.
- Chiou, W. C., Lin, C. C., & Perng, C. (2010). A strategic framework for website evaluation based on a review of the literature from 1995-2006. Information & Management, 47(5-6), 282-290.
- Gehrke, D., & Turban, E. (1999). Determinants of successful website design: Relative importance and recommendations for effectiveness. Paper presented at the Proceedings of the 32nd Annual Hawaii International Conference on Systems Sciences, USA
- Horng, J. S., & Tsai, C. T. (2010). Government websites for promoting East Asian culinary tourism: A cross-national analysis. Journal of Tourism Management, 31(1), 74-85
- Kim, H., & Fesenmaier, D. R. (2008). Persuasive design of destination web sites: An analysis of first impression. Journal of Travel Research, 47(1), 3.
- Kim, S., & Stoel, L. (2004). Dimensional hierarchy of retail website quality. Journal of Information & management, 41(5), 619-633.
- Mich, L., Franch, M., & Martini, U. (2005). A modular approach to quality evaluation of tourist destination web sites: The quality model factory. In A. J. Frew, (Ed.), Information and communication technologies in tourism (pp. 555-565). Vienna: Springer.
- Morosan, Ch. (2008). DMO websites and the role of complementary media in tourism advertising. Journal of Hospitality Marketing & Management, 17(1&2), 216-236.
- Pauline J. Sh. (2004). E-Tourism: Information technology for strategic tourism management. Journal of Annals of Tourism Research, 31(1), 740-755.
- Perdue, R. R. (2002). Internet site evaluations: The influence of behavioral experience, existing images, and selected website characteristics. Journal of Travel & Tourism Marketing, 11(2), 21-38.
- Ping, G. (2011). Analysis the application of e-business for the tourism enterprises’ performance evaluation in china. Journal of Energy Procedia, 5(1), 849-854.
- Scharlr, A., Wober, K. W., & Bauer, C. (2003). An integrated approach to measure web site effectiveness in the European hotel industry. Journal of Information Technology Tourism, 6(4), 257-271.
- Tsai, S. L., & Chai, S. K. (2005). Developing and validating a nursing website evaluation questionnaire. Journal of Advanced Nursing, 49(4), 406-413.
- Tu, Y. H. (2011). Destination marketing on the internet: The effectiveness of advanced website features. Ling Tung University.
- Valos, M. J., Bednall, D. H., & Callaghan, B. (2007). The impact of Porter's strategy types on the role of market research and customer relationship management. Journal of Marketing Intelligence & Planning, 25(2), 147-156.
- Wang, Y. (2008). Web-based Destination Marketing Systems: Assessing the Critical Factors for Management and Implementation. International of Tourism Research, 10, 55-70.
- Williams, R., Rattray, R., & Stork, A. (2004). Web site accessibility of German and UK tourism information sites. Journal of European Business Review, 16(6), 577-589.
- Wolfinbarger, M., & Gilly, M. C. (2003). eTailQ: Dimensionalizing, measuring and predicting etail quality. Journal of Retailing, 79(3), 183-198.
- Zhang, P., & Von Dran, G. M. (2000). Satisfiers and dissatisfies: a two-factor model for website design and evaluation. Journal of the American Society for Information Science, 51(14), 1253-1268.
- Zhou, Q., & DeSantis, R. (2005). Usability issues in city tourism Web site design: a content analysis. In International Professional Communication Conference (pp. 789-796) Ireland: Limerick.
ارسال نظر در مورد این مقاله