نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

بررسی نظری و پیشینه مطالعات قبلی نشان می‌دهد، شکاف پژوهشی همبستگی بین عوامل مسئولیت اجتماعی، استراتژی بازاریابی سبز، شهرت شرکت و عملکرد تجاری وجود دارد. زمینه عملی صنعت خدمات گردشگری است که روز به روز به اهمیت گردشگری و توسعه آن افزوده می‌شود. گردشگری صنعتی خدماتی است که به ارائه مطلوب خدمات به گردشگران وابسته است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و کارشناسان و کسب و کارهای خدماتی وابسته به گردشگری استان اردبیل بودند. با توجه به وجود 315 هتل، مهمان‌پذیر، هتل‌آپارتمان و بومگردی، نمونه‌ای به تعداد 173 مورد و 346 پرسشنامه با استفاده از فرمول کوکران و به‌صورت هدفمند و نظری انتخاب شد. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری (نرم‌افزار PLS) انجام شد. نتایج حاکی از تأیید فرضیات تحقیق به‌جز تأثیر استراتژی بازاریابی سبز بر نتایج کسب و کار بود. شایسته است، مدیران مجموعه گردشگری مسئولیت اجتماعی را اصل اخلاقی در نظر بگیرند و با به‌کارگیری استراتژی بازاریابی سبز موجب رفع نگرانی گردشگران حامی محیط‌زیست شوند و با ایجاد شهرت قوی عملکرد تجاری خود را بهبود دهند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. آق ارکاکلی، آ.، یحیی‌زاده‌فر، م.، گندم فشان، د.، و اسمعیلی خان به‌بین، ن. (1398). مطالعه عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری داخلی در استان گلستان.برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 8(30)، 177-196.
  2. مروت، ح.، سالم، ع.، و خادم نعمت‌اللهی، م.(1397). شناسایی عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری خارجی. پژوهشنامه اقتصادی، 18(69)، 306-275.

 

  1. Agharkakli, A., Yahyazadefar, M., Gandomfeshan, D., & Esmaeili Khanbebeyn, N. (2019). Study of factors affecting demand for domestic tourism in Golestan province. Journal of Tourism Planning and Development, 8(30), 177-196.
  2. Coles, T., Fenclova, E., & Dinan, C. (2013). Tourism and corporate social responsibility: A critical review and research agenda. Tourism Management Perspectives, 6, 122-141.
  3. Edeh, M. B. (2020). Green marketing as a marketing tool and consumer purchase behavior. Journal of Global Social Sciences1(3), 37-54.
  4. Firdiansyah, R., Mohamed, M., Yusoff Yusliza, M., Saputra, J., & Muhammad, Z. (2021). A Review of green marketing strategy literature: Mini review approach. In Proceedings of the 11th Annual International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Singapore: IEOM Society International(Vol. 21030). 5092-5108
  5. Groening, C., Sarkis, J., & Zhu, Q. (2018). Green marketing consumer-level theory review: A compendium of applied theories and further research directions. Journal of Cleaner Production172, 1-56.
  6. Grosseck, G., Țîru, L. G., & Bran, R. A. (2019). Education for sustainable development: Evolution and perspectives: A bibliometric review of research, 1992–2018. Sustainability, 11(21), -35.
  7. Harvey, D. (2005). Spaces of neoliberalization: Towards a theory of uneven geographical development(Vol. 8). Franz Steiner Verlag.
  8. Herremans, I. M., Akathaporn, P., & McInnes, M. (1993). An investigation of corporate social responsibility reputation and economic performance. Accounting, Organizations and Society, 18(7-8), 587-604
  9. Hoffman, A. J. (2001). Linking organizational and field-level analyses: The diffusion of corporate environmental practice. Organization & Environment14(2), 133-156.
  10. Kärnä, J., Hansen, E., & Juslin, H. (2003). Social responsibility in environmental marketing planning. European Journal of Marketing37(5/6), 848-871.
  11. Kim, Y., & Choi, S. M. (2005). Antecedents of green purchase behavior: An examination of collectivism, environmental concern, and PCE. ACR North American Advances.
  12. Kolk, A., & Pinkse, J. (2010). The integration of corporate governance in corporate social responsibility disclosures. Corporate Social Responsibility and Environmental Management17(1), 15-26.
  13. Kumar, P. (2016). State of green marketing research over 25 years (1990-2014): Literature survey and classification. Marketing Intelligence & Planning, 34(1), 137-158.
  14. Leonidou, C. N., Katsikeas, C. S., & Morgan, N. A. (2013). “Greening” the marketing mix: Do firms do it and does it pay off? Journal of the Academy of Marketing Science41(2), 1-51.
  15. Morowat, H., Salem, A., & Khadem Nematollahi, M. (2018). Identifying factors affecting foreign tourism demand. Economic Research Journal, 18(69), 306-275.
  16. Nekmahmud, M., & Fekete-Farkas, M. (2021). Green marketing, investment and sustainable development for green tourism. Tourism in Bangladesh: Investment and Development Perspectives, 339-361.
  17. Nguyen, H. P., & Bui, V. D. (2021). Green Marketing strategy as a sustainable solution to tourism development in Vietnam. Management, 116-132
  18. Ottman, J. A. (2017). The new rules of green marketing: Strategies, tools, and inspiration for sustainable branding. London: Routledge.
  19. Podvorica, G., & Ukaj, F. (2019). The role of consumers’ behaviour in applying green marketing: An economic analysis of the non-alcoholic beverages industry in kosova. Wroclaw Review of Law, Administration & Economics9(1), 1-25.
  20. Punitha, S., & Rasdi, R. M. (2013). Corporate social responsibility: Adoption of green marketing by hotel industry. Asian Social Science, 9(17), 79.
  21. Sanker, C., & Janani, G. (2020). Significances and challenges of green marketing. International Journal of Engineering Research & Technology (IJERT)8, 1-3.
  22. Scott, S. (2007). Corporate social responsibility and the fetter of profitability. Social Responsibility Journal3(4), 31-39.
  23. Taghian, M., D’Souza, C., & Polonsky, M. (2015). A stakeholder approach to corporate social responsibility, reputation and business performance. Social Responsibility Journal11(2), 340-363.
  24. Von Geibler, J. (2013). Market-based governance for sustainability in value chains: conditions for successful standard setting in the palm oil sector. Journal of Cleaner Production56, 39-53.
  25. Widyastuti, S., Said, M., Siswono, S., & Firmansyah, D. A. (2019). Customer trust through green corporate image, green marketing strategy, and social responsibility: A case study. European Research Studies, 22(2), 83-99.
CAPTCHA Image