نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه پیام نور، تهران
2 دانشگاه خوارزمی
چکیده
اهداف: با گسترش و توسعۀ شهرنشینی و افزایش روزافزون جمعیت، نیاز به استفاده از خودرو و به تبع آن ایجاد جایگاههای سوخت متعدد، نسبت به گذشته، بیشتر احساس می شود. طی سالهای اخیر، بر اساس سیاستهای دولت مرکزی، مبنی بر کاهش مصرف بنزین و صرفه جویی در این بخش، رویکرد و توجه ویژهای نسبت به تولید خودروهای گازسوز صورت گرفته است. مهمترین مشکل در مسیر خدمات رسانی این بخش، عدم توزیع مناسب جایگاهها از لحاظ کمی و محدود بودن شعاع عملکردی جایگاههای مذکور است.
روش: این تحقیق با روش توصیفی – تحلیلی و با هدف تجزیه و تحلیل وضع موجود استقرار جایگاههای سوخت (CNG و بنزین) و مکانیابی درست این جایگاهها با توجه به استانداردها و مشخصات فنی انجام گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل فرایند تحلیل سلسه مراتبی (AHP) استفاده شده است.
یافتهها/ نتایج: بر اساس یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل اطلاعات، جایگاههای سوخت بنزین و ایستگاههای CNG در شهر قزوین هم از لحاظ شاخصهای نظیر الزامات سازهای، ایمنی تجهیزات و بازرسی آزمونهای دورهای در وضعیت مناسبی قرار ندارند و هم دسترسی شهروندان به این جایگاه در کلیۀ نقاط شهر در حد متعارف نیست. همچنین، با تطبیق نقشۀ نهایی حاصل از مدل مکانیابی با نقشۀ وضع موجود جایگاههای سوخت بنزین و CNG در سطح شهر قزوین مشخص شد که از تعداد 20 جایگاه سوخت بنزین و CNG، تعداد 2 جایگاه در اراضی با ارزش خوب، تعداد 9 جایگاه در اراضی با ارزش متوسط و تعداد 9 جایگاه در اراضی ضعیف قرار گرفته اند و هیچ یک از 20 جایگاههای موجود در سطح شهر در اراضی با امتیاز خیلی خوب قرار نگرفته اند.
نتیجهگیری: پس از مشخص کردن پهنه های مناسب جهت استقرار جایگاه سوخت و نیز در جهت ایجاد تعادل و توازن در توزیع فضایی جایگاهها، پیشنهاد شد 7 جایگاه جدید در مناطق مساعد و دارای اولویت ایجاد شود.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله