نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
چکیده
افزایش مسافرتهای هوایی و تحول سریع ترابری هوایی، مسایلی را در مکان یابی فرودگاهها پدید آورده که حل آن مستلزم برنامهریزی و به کارگیری دانش و فنون فرودگاهی و هوانوردی است. به هر حال ایجاد و احداث فرودگاهها با ملاحظات مربوط به آن که فضای قابل توجهی را در مجاورت یک شهر نیازدارد، مستلزم سرمایهگذاری و برنامهریزی ویژه با لحاظ نمودن کارکردهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی از یکسو و موقعیت طبیعی، زمین شناسی و هواشناسی منطقه و تناسب آن با سایر نیازها و کارکردها از سوی دیگر می باشد. بدین منظور در این پژوهش ضمن پی جویی و ارایهی شاخصهای استاندارد در مکانیابی فرودگاهها، به طور خاص به بررسی فرودگاه اصفهان با بهرهگیری از الگوی راهبردی SWOT اقدام شد. یافته های حاصل از تحلیل کارکردی آن، بیانگر وجود چهارده نقطهی قوت درونی در برابر هشت نقطه ضعف و همچنین یازده فرصت بیرونی در برابر ده تهدید در مکانیابی آن بوده و به این ترتیب در مجموع تعداد بیست و پنج عامل قوت و فرصت، به عنوان امتیاز و هجده ضعف و تهدید، به عنوان محدودیت ها و تنگناها، در این ارتباط شناسایی و تحلیل شد و نهایتاً برخی از رهیافت ها به منظور تعدیل این نارساییها پیجویی و ارایه گردید. نتایج تحلیل ها بیانگر آن است که شاخصهای استاندارد (ایکائو ) برای فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در بیشتر موارد رعایت شده و مزیّت های آن بر محدودیت هایش، پیشیگرفته است.
کلید واژه ها: حمل و نقل هوایی، مکان یابی فرودگاه، شاخصهای استاندارد،SWOT
ارسال نظر در مورد این مقاله