Document Type : case study

Authors

1 PhD Candidate of Forest Sciences and Engineering, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran

2 Professor of Forestry, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran

3 Professor of Environment, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran

Abstract

Sidewalks are related to social health, urban lifestyle, urban economy and environmental quality. In recent decades, these urban spaces have attracted the attention of urban planning experts for such goals as increasing dynamism, social interactions, environmental issues, and personal and social health. In the last decade in Mashhad, due to issues such as population growth, tourism, the rapid growth of the number of cars, the increase in environmental pollutants caused by transportation, and the increase in the number of sedentary citizens, it is necessary to support clean transportation that is human-centered environment-friendly. The metropolis has grown drastically in recent decades, but little attention has been paid to pedestrians’ needs. This research tried to study the areas that attract travelers from the perspective of citizens and to introduce active pedestrian-oriented paths to improve the quality of sidewalks. For this purpose, a questionnaire was used to get the opinions of people. Moreover, through the analysis and weighting methods of SAW and AHP and the urban network analysis model (UNA), the key issues of active walking and travel attraction were identified. The results show that about 15% of the pedestrian paths of the main streets can attract pedestrian trips and have a favorable function. If a desirable pedestrian path is made, an effective step can be taken for improving the physical, semantic, and human-centered image of this city. The way UNA model was used in this study can be used for future studies for valuating and weighting buildings and urban areas.
 

Keywords

Main Subjects

  1.  

    1. اکبرزاده میری، س. ز.، میرزایی، ر.، و اعرابی، ج. (1399). طراحی مدرسه معماری با رویکرد آموزش مبتنی بر تجربه. دانشکده هنر و معماری، دانشگاه خیام، مشهد.
    2. دزفولی، ر. ق.، و فرزادی مقدم، ن. (1397). تحلیل مطلوبیت مسیر برای عابر پیاده برمبنای توزیع فعالیتها با استفاده از ابزار تحلیل شبکه شهری مطالعه موردی محدوده مرکزی تهران. هویت شهر، 35(12)، 39–
    3. روستایی، ش.، و ناصری، ر. (1398). ارزیابی قابلیت پیاده‌مداری معابر بافت تاریخی شهر مراغه. دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش­های بوم شناسی شهری، 10(19)، 123–134.
    4. عامری، ف.، و مسلمان زاده، س. (1399). آمارنامه شهر مشهد سال 1398. مشهد: معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، دفتر آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی،
    5. غلامی بیمرغ، ی.، و دهقان جزی، ا. (1398). قابلیت‌سنجی اجرای طرح پیاده‌مداری در بافت تاریخی شهری (موردشناسی: خیابان خواجه نصیر شهر گز بُرخوار). فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری-منطقه‌ای، 9(32)، 79–98.
    6. فرزادی‌مقدم، ن.(1397 ). تحلیل مطلوبیت مسیر برای عابر پیاده برمبنای توزیع فعالیتها با استفاده از ابزار تحلیل شبکه شهری (مطالعه موردی محدوده مرکزی تهران). هویت شهر، 35(12)، 39–49.
    7. قدسی‌پور، س. ح. (1384). مباحثی در تصمیم گیری چندمعیاره: فرایند تحلیل سلسله مراتبی (چاپ چهارم). انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر.
    8. قریب، د. ف. (2004). امکان سنجی ایجاد مسیرهای پیاده و دوچرخه در محدوده تهران قدیم. هنرهای زیبا، 19، 17-28.
    9. کلانتر،آ.، و شهابیان، پ. (1395). سنجش پیاده مداری محله­های شهری با استفاده از شیوه واک اسکور (مورد مطالعاتی: محله پارک لاله و محله ایوانک). معماری و شهرسازی آرمان شهر، 32، 211–
    10. معینی، م. س. م. م. (1385). افزایش قابلیت پیاده مداری، گامی به سوی شهری انسانی‌تر. هنرهای زیبا، (27)، 6-15.
    11. ملکی، س.، و مدئلو جویباری، م، (1395). سنجش و رتبه­بندی کیفیت زندگی در استان مازندران با استفاده از تکنیک AHP و SAW، جغرافیا و توسعه فضای شهری، 1(4)، 133-147.
    12. میری، م.، محمدی، ا.، نعمتی، س.، عبداله نژاد، ع.، و نیکون، ع. (1395). بررسی روند تغییرات شاخص کیفیت بهداشتی هوا (‏AQI‏) در شهر مشهد با سامانه ‏اظلاعات جغرافیایی(GIS). مجله تحقیقات سلامت در جامعه، 2(1)، 12–
    13. نیک پور، ع.، لطفی، ص.، و رضازاده، م. (1397). تحلیل رابطه میان فرم شهر و شاخص دسترسی (مورد مطالعه: شهر بابلسر). برنامه‌ریزی فضایی، 7(3)، 85-106.
    14. وحدت، س.، و ایزدی، م. (1395). بررسی و تحلیل شاخص‌های کیفی ارزش‌های پیاده‌مداری مسیرهای عابر پیاده با تأکید بر پیاده راه (نمونه موردی: محور تربیت تبریز). جغرافیا و مطالعات محیطی، 4(13)، 95–11
    15. Litman,T. (2011). Economic value of walkability. Victoria Transport Policy Institute, 1828(1), 3–11.
    16. Marquet, O., & Miralles-Guasch, C. (2015). The walkable city and the importance of the proximity environments for Barcelona’s everyday mobility. Cities, 42(PB), 258–266.
    17. Millard-Ball, A. (2018). Pedestrians, autonomous vehicles, and cities. Journal of Planning Education and Research, 38(1), 6-12.
    18. Monteiro, F. B., & Campos, V. B. G. (2012). A proposal of indicators for evaluation of the urban space for pedestrians and cyclists in access to mass transit station. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 54, 637–645.
    19. Qinhui, F., Weiqiang, W., & Maalla, A. (2021). The production and motivation mechanism of sports cultural memory space in urban greenway. E3S Web of Conferences, 276, 1-5.
    20. Rantala, T., Luukkonen, T., Karhula, K., Vaismaa, K., Metsäpuro, P., & Mäntynen, J. (2014). Vitality from walking and cycling. Pykala. Tampere University of Technology, Transport Research Centre Verne. Retrieved from https://doi.org/https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/116626/vitality_from_walking_and_cycling.pdf?sequence=2&isAllowed=y
    21. Sevtsuk, A., & Mekonnen, M. (2012). Urban network analysis: A new toolbox for ArcGIS. Revue Internationale de Géomatique, 22(2), 287–305.
    22. Soltani, S. Gu, N., Paniagua, J., Sivam, A., & McGinley, T. (2019). A computational approach to measuring social impact of urban density through mixed methods using spatial analysis. Paper presented at the 24th International Conference on Computer-Aided Architectural Design Research in Asia, Victoria University of Wellington, Wellington, New Zealand
    23. Su, S., Zhou, H., Xu, M., Ru, H., Wang, W., & Weng, M. (2019). Auditing street walkability and associated social inequalities for planning implications. Journal of Transport Geography, 74, 62–76.
    24. Wasfi, R. A., Dasgupta, K., Eluru, N., & Ross, N. A. (2016). Exposure to walkable neighborhoods in urban areas increases utilitarian walking: Longitudinal study of Canadians. Journal of Transport and Health, 3(4), 440–447.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

CAPTCHA Image