Document Type : Research
Authors
1 Assistant Professor in Geography, Bozorgmehr University of Qaenat, Qaen, Iran
2 BSc in Geography, Bozorgmehr University of Qaenat, Qaen, Iran
3 PhD Candidate in Business Management, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
Abstract
The purpose of this study was to identify the factors affecting customers’ loyalty to the ecolodges of Birjand, Sarbisheh, and Khosf. The study was a survey and used library and questionnaire for collecting data. The statistical population of the study includes tourists who resided in the ecolodges of Birjand, Sarbisheh, and Khosf. The sample size in this study was 250 people, using Cochran method. In addition to descriptive statistics like frequency distribution, inferential statistical tests were used to analyze the data. The results showed tangible factors (with Pearson statistic 0.678), credibility factor (with Pearson statistic 0.586), confidence factor (with Pearson statistic 0.146), accountability factor (with Pearson statistic 0.485), empathy factor (with Pearson statistic 0.586), and the factor of loyalty (Pearson statistic 0.394) on the loyalty of tourists to ecotourism resorts is positive and significant. In this study, the factors affecting the loyalty of tourists to ecotourism resorts in Birjand, Sarbisheh, and Khosaf were evaluated based on the six components of tangible factors: credibility, reliability, responsiveness, empathy, and loyalty. Given that there is a significant relationship between customer confidence and loyalty factors, training courses are needed to improve employee behavior. Also, the responsiveness factor has the greatest impact on customer loyalty. The relationship between tourist loyalty and the factor of confidence is less than other factors, however, to maintain and improve this position, measures are needed to gain the confidence of tourists. Providing desirable services to tourists improves the perceived value of services and thus provides tourists with satisfaction and ultimately increases their loyalty to the residence.
Keywords
Main Subjects
- بروج، ا. (1391). مطالعۀ تطبیقی اقامتگاههای بومگردی مناطق بیابانی (پایاننامۀ منتشرنشدۀ کارشناسیارشد). دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
- بهاری، ج.، فراهانی، ب.، بهاری، ش.، بذله، م.، و بهاری، ح. (1395). تأثیر رضایت مشتری و تصویر برند بر وفاداری به برند در صنعت هتلداری مطالعه موردی هتلهای پنج ستارۀ شهر تبریز. مجلۀ فضای گردشگری، 19(5)، 18-1.
- بهروزیراد، ب. (1392). مدیریت بومگردی در مناطق حفاظتشده. اهواز: انتشارت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان.
- راستقلم، م.، امیری، ش.، مولائی، ا.، و خلیلیمقدم، ب. (1392). سنجش اندازۀ تحققپذیری مشارکت در مدیریت بوم اقامتگاههای بیابانی با استفاده از روش SMART (مطالعۀ موردی: اقامتگاه بیابانی متینآباد). فصلنامۀ نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، 5(3)، 80-71.
- رحیمنیا، ف.، هرندی، ع.، و فاطمی، س. (1391). تأثیر کیفیت رابطه با مشتری بر کیفیت ادراکشده و وفاداری گردشگران (مورد مطالعه: هتلهای پنج ستارۀ کلانشهر مشهد). مجلۀ پژوهشهای مدیریت عمومی، 17(5)، 101-83.
- سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری (1395). ضوابط ساخت و درجهبندی اقامتگاههای بومگردی. بازیابی از http://www.ichto.ir
- سعیدی، ع.، و سلطانی مقدس، ر. (1392). نقش خانههای دوم در گردشگری و جریان سرمایه در نواحی روستایی (مطالعۀ موردی: ناحیۀ بینالود خراسان رضوی). فصلنامۀ علمی-پژوهشی انجمن جغرافیای ایران، 11(36)، 53-33.
- علامه، س.، و نکتهدان، ا. (1389). بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتری (مطالعۀ موردی: هتلهای چهار و پنج ستارۀ اصفهان). مجلۀ مدیریت بازرگانی، 4(5)، 124-109.
- فتحی، ج. (1394). بومگردی ظرفیت ناشناختۀ گردشگری در ایران. بازیابی از irna.ir
- فرجیراد، ع.، و احسانی، ا. (1390). بررسی تأثیر اقامتگاههای محلی خوشهسار بومگردی بر ارتقای سطح زندگی جامعه محلی تأکید بر روستای گرمه و شیب دراز. فصلنامۀ جغرافیایی سرزمین، 8 (30)، 77-63.
- فیض، د.، طاهریان، ح.، و زارعی، ع. (1390). کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتلهای شهر مشهد). فصلنامۀ کاوشهای مدیریت بازرگانی، 6 (3)، 149-123.
- قنبری، ی.، کاظمی، ز.، و صیدایی، ا. (1394). نقش خانههای اکولوژیکی در توسعۀ پایدار گردشگری (مطالعۀ موردی: بخش هنزاء شهرستان رابر). نشریۀ مطالعات نواحی شهری، 2(3)، 139-121.
- کروبی، م.، ابراهیمی، م.، و قاسمپور، ف. (1393). بررسی رابطۀ میان رضایت مشتری و وفاداری در صنعت هتلداری (مطالعۀ موردی: هتلهای 4 و 5 ستارۀ شهر شیراز). مجلۀ گردشگری شهری، 1(1)، 112-97.
- گان، ک.، و وار، ت. (1395). مبانی و مفاهیم روشهای اجرایی برنامهریزی توسعۀ جهانگردی (ح. ضرغام بروجنی، مترجم). تهران: انتشارات مهکامه.
- مودودی ارخودی، م.، فردوسی، س.، و نجفی ارخودی، ع. (1398). بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری و ماندگاری گردشگران در هتلها (مطالعۀ موردی: هتلهای پنج ستاره شهر مشهد. مجلۀجغرافیا و توسعۀ فضای شهری، 6(1)، 222-207.
- وثوقی، ل.، و شمسی ماربینی، ن. (1394). ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت اقامتگاههای سبز. فصلنامۀ مطالعات مدیریت گردشگری، 32، 87-67.
- Alexander, S., & Kennedy, C. (2002). Green hotels: Opportunities and resources for success. Zero waste alliance, Prtland.
- Baloglu, S. (2002). Dimensions of customer loyalty: Separating friends from well wishers. Cornell Hotel & Restaurant AdministrationQuarterly, 43, 47-59.
- Bloemer, J., De Ruyter, K., & Wetzels, M. (1999). Linking perceived service quality and service loyalty: a multi-dimensional European Journal of Marketing, 33(11/12), 1082-1106.
- Carolyn, F. C., & Karen, N. K. (2002). From prisoners to apostles: A typology of repeat buyers and loyal customers in service businesses. Journal of Services Marketing, 16(4), 322-341.
- Chaudhuri, A., & Holbrook, M. B. (2001). The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: the role of brand loyalty. Journal of Marketing, 65(2), 81-93.
- Chen, P. T., & Hui, H. (2010). The effect of relational benefits on perceived value in relation to customer loyalty: An empirical study in the Australian coffee outlets industry. International Journal of Hospitality Management, 29(3), 405-412.
- Gitomer, J. (1998). Customer satisfaction is worthless, customer loyalty is p Ireland: Bard Press.
- Honey, M. (1999). Ecotourism and sustainable development: Who owns paradise? Washington DC: Islands Press.
- Kandampully, J., & Suhartanto, D. (2000). Customer loyalty in the hotel industry: the role of customer satisfaction and image. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12(6), 346-351.
- Kapiki, S. (2012). Implementing sustainable practices in Greek ecofriendly hotels. Journal of Environmental Protection and Ecology, 13(2A), 1117-1123.
- Kayaman, R., & Arasli, H. (2007). Customer based brand equity: evidence from the hotel industry. Managing Service Quality, 17(1), 92-109.
- Kotrlik, J. W. K. J. W., & Higgins, C. C. H. C. C. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research appropriate sample size in survey research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), 43-50.
- Lee, J., Kim, Y., Tzang, I., & Han, H. (2010). Understanding how consumers view green hotels. Journal of Sustainable Tourism, 18, 901-914.
- Mohd Noor, N., & Shaari, H., & Kumar, D. (2014). Exploring tourists stay at green hotels: The influences of environmental attitudes, the macro theme A multidisciplinary Journal of Global Macro Trends, 3(7),21-33
- Rajaratnam, S. D., Munikrishnan, U. T., Sharif, S. P., & Nair, V. (2014). Service quality and previous experience as a moderator in determining tourists’ satisfaction with rural tourism destinations in Malaysia: A partial least squares approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 144, 203-211.
- Romão, J., Neuts, B., Nijkamp, P., & Shikida, A. (2014). Determinants of trip choice, satisfaction and loyalty in an eco-tourism destination: A modelling study on the Shiretoko Peninsula, Japan. Ecological Economics, 107, 195-205.
- Runting, T. (2004). Beyond service quality and e xpectation: the critical impact of emotions and service experience on customer satisfaction (Unpublished doctoral sissertation). University of North Carolina, Chapel Hill.
- So, K. K. F., King, C., Sparks, B., & Wang, Y. (2013). The influence of customer brand identification on hotel brand evaluation and loyalty development. International Journal of Hospitality Management, 34, 31-41.
- Song, H., van der Veen, R., Li, G., & Chen, J. L. (2012). The Hong Kong tourist satisfaction index. Annals of Tourism Research, 39(1), 459-479.
- Ţabkar, V., Brenčič, M. M., & Dmitrović, T. (2010). Modelling perceived quality, visitor satisfaction and behavioural intentions at the destination level. Tourism Management, 31(4), 537-546.
- The international Ecotourism Society. (2015). What is ecotourism? Retrieved from http://www.ecotourism.org
- Theodorakis, N. D., Alexandris, K., Tsigilis, N., & Karvounis, S. (2013). Predicting spectators’ behavioural intentions in professional football: The role of satisfaction and service quality. Sport Management Review, 16(1), 85-96.
- Umesh Gunarathne, H. D. P. (2014). Relationship between service quality and customer satisfaction in Sri LanKan hotel industry. International Journal of Scientific and Research Publications, 4(11), 1-8.
- Xing, H. (2013). Perception of green hotels among tourists in Hong Kong (Unpublished master´s thesis). Hong Kong Baptist University, Hong Kong, China.
- Xu, B. J., & Chan, A. (2010). A conceptual framework of hotel experience and customer-based brand equity some research questions and implications, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(2), 174-193.
- Yoon, Y., & Uysal, M. (2005). An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: a structural model. Tourism Management, 26(1), 45-56.
- Zeithaml, V. A., Berry, L. L., & Parasuraman, A. (1996). The behavioral consequences of service q Journal of Marketing, 60, 31-46.
Send comment about this article