Document Type : Research-Case Study

Authors

1 MA in Geography and Rural Planning, Department of Geography, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Associate Professor in Geography and Rural Planning, Department of Geography, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 Associate Professor in Sociology, Department of Social Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

This study was conducted with the aim of investigating the impact of information and communication technology on the change of 3 spatial-spatial, socio-cultural and economic dimensions of social identity in 12 villages of Shandiz district. This research is applied-developmental in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of the research method. The unit of analysis is the village household and the statistical population includes heads of households in the studied villages with a size of 281 households. In order to analyze the data obtained from completing the questionnaire through Excel and SPSS software, Spearman, Yeoman-Whitney correlation test, regression and path analysis were used and GIS software was used to show the spatial distribution of the studied villages. The results showed that the use of information and communication technologies is less than average and based on the t-test of two independent samples, the development of information and communication technologies in the study area has played a role in changing the social identity of the villagers. So the measures in the socio-cultural dimension for women, an average of 3.08 and for men, an average of 2.93, in the spatial-spatial dimension for men, an average of 3.06 and for women an average of 3.05, and in the economic dimension, an average rank of 134.6 for men and 147.4 for women were obtained. Moreover, the path analysis test showed that among the four indicators studied, television with a rate of 0.384 has the most impact and the Internet index with a rate of (0.118) has the least impact on the rate of social identity change of respondents in the rural areas under study. Considering the obtained result, it can be stated that information and communication technology has been able to bring about changes in the social identity of rural areas.
 
 

Keywords

Main Subjects

  1. آشنا، ح.، و روحانی، م.ر. (1389). هویت فرهنگی ایرانیان از رویکردهای نظری تا مولفه­های بنیادی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 3 (4)، 157-184.
  2. امین زاده، ب. (1389). ارزیابی زیبایی و هویت مکان. هنر و معماری نشریه هویت شهر، 5(7)، 3-14.
  3. بذرافشان، ج.، و رفیعی کته تلخ، ع. (1392). بررسی تصویر فضای مجازی بر هویت دینی جوانان روستایی ­(مطالعه موردی: دهستان بالارخ تربت حیدریه). مطالعات روانشناسی تربیتی، 10(17)، 22-1.
  4. پوراحمد، ا. (1389). جهانی شدن وتاثیر آن برساختار اجتماعی اقتصادی و کالبدی شهرهای اسلامی. فصلنامه اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، 19(75)، 27-22.
  5. پورمند، ح. ع.، و ریخته گران، م.ر. (1385). حقیقت مکان و فضاى معمارى. مطالعات هنر اسلامى تهران، 2(4)، 60-43.
  6. تاجیک، م.ر. (1384). روایت غیرت و هویت در میان ایرانیان. چاپ اول. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
  7. جوان فروزنده، ع.، و مطلبی، ق. (1390). مفهوم حس تعلق به مکان و عوامل تشکیل دهنده آن. هویت شهر، 5(8)، 37-27.
  8. جینکینز، ر. (1381). هویت اجتماعی. ترجمه تورج یاراحمدی. چاپ اول. تهران: نشر شیرازه.
  9. حسینی ابری، س.ح. (1380). مدخلی بر جغرافیای روستایی ایران. چاپ دوم. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
  10. خواجه‌ نوری، ب.، کریمی، م.، و خجسته، س. (1394). بررسی رابطه فرایند جهانی شدن فرهنگی و هویت مذهبی در ایران (مطالعه موردی: گروه‌های قومی لُر شهر نورآبادی ممسنی و عرب شهر کنگان و توابع). فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 6(1)، 45-23.
  11. ربانی، ر. (1381). جامعه شناسی شهری. چاپ اول. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
  12. رفیعی کته تلخ، ع. (1389). تحلیل تاثیر فضای مجازی بر هویت دینی جوانان روستایی (مطالعه موردی: دهستان بالارخ شهرستان تربت حیدریه) (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران.
  13. روح الامین، م. (1386). زمینه فرهنگ شناسی. چاپ اول. تهران: انتشارات عطار.
  14. زارعی، ب.، و مرآتی، ا. (1387). ارائه چارچوب معماری زنجیره تامین محصولات بر پایه زیرساخت ICT روستایی. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 12(4)، 197-177.
  15. زراعی، م. (1393). بررسی سطح موفقیت مراکز فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی و تحلیل عوامل موثر بر آن در استان همدان (پایان نامه کارشناسی). دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
  16. زندیه، م.، و سامه، ا. (1388). خاطره، هویت، منظر نقش عناصر منظر در تشکیل هویت شهر. هنر و معماری: منظر،1(3)، 87-78.
  17. سادات حبیبی، ر. (1387). تصویرهای ذهنی و مکان. نشریه هنرهای زیبا، 35، 50-39.
  18. سیاوش پور، ب.، شادلو جهرمی، م.، و مولایی رامشه، ز. (1393). ابعاد تشکیل دهنده حس تعلق به مکان، با تأکید بر عوامل کالبدی، اجتماعی و احساسی (ادراک وشناخت). ششمین کنفرانس ملی و برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر مؤلفه‌های شهرهای اسلامی، مشهد، ایران، شورای اسلامی شهر مشهد، 12-1.
  19. http://188.136.162.30:7879//dL/search/default.aspx?Term=217&Field=0&DTC=6
  20. سیفی آتشگاه، ح. (1388). تأثیر جهانی شدن فرهنگی بر فرهنگ‌های بومی ایران و ژاپن. چاپ دوم. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
  21. شکرخواه، ی. (1379). تکنولوژی های ارتباطی و جامعه اطلاعاتی. چاپ اول. تهران: انتشارات انوشه.
  22. صیدایی، س. ا.، و هدایتی‌مقدم، ز. (1391). ارزیابی نقش دفاتر اطلاعات و ارتباطات روستایی در ارائه خدمات به نواحی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای سین، مهرگان، مدیسه و کبوترآباد در استان اصفهان). مجله جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی، 23(1)، 146-129.
  23. عزمی، آ.، و قدیری معصوم، م. (1389). اثرات مثبت و منفی فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روستایی. فصلنامه سپهر (سازمان جغرافیایی)، 19(73)، 41-34.
  24. کوهی، ک.، و حسنی، م.ر. (1391). رابطه استفاده از رسانه های نوین با ابعاد هویتی در نوجوانان و جوانان14 تا 29 ساله شهر تبریز. مجله پژوهش های ارتباطی، 17(72)، 130-109.
  25. لطیفی، غ.ر.، و دبیری، ع. (1389). شهر مجازی و هویت شهری. ماهنامه کتاب ماه علوم اجتماعی، 14(63)، 74-79.
  26. نوابخش، ف.، خادم، ر.، و ارام، ه. (1392). اینترنت و هویت اجتماعی. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 5(2)، 54-37.
  27. الهی، م. (1389). لباس به مثابه هویت. فصلنامه مطالعات ملی،11(2)،30-3.
  28. ابراهیمی، م. (1396). بررسی هویت محله ای و عوامل موثر بر آن در بافت جدید و قدیم (مناطق قاسم آباد و ثامن شهرستان مشهد) (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
  29. قنبران، ع.ا.، و جعفری، م. (1393). بررسی عوامل موثر بر ارتقای تعامل اجتماعی در میان ساکنان محله مسکونی (محله درکه تهران). مجله انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 7، 57-64.
  30. پیران، پ. (1384). مباحث کاربردی: پیامدها و واکنش های اشکار ناشی از بحران ها و تهدیدهای اجتماعی. رفاه اجتماعی، 16، 75-104.
  31. مدنی پور، ع. (1379). طراحی فضای شهری، نگرشی بر فرایندی اجتماعی و مکانی. تهران: انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.
  32. بهزاد فر، م.، و طهماسبی، ا. (1392). شناسایی و ارزیابی مولفه­های تاثیرگذار بر تعاملات اجتماعی. مجله باغ نظر، 25(10)، 17-28.
  33. B., Sharifi. M., & Porsaied. A. (2013) Study of role of Information and Communication Technology (ICT) in rural social-cultural development (A case Study, Ilam, Iran), World of Sciences Journal, www.engineerspress.com
  34. Kumar, R., & Best, M. (2006). Impact and sustainability of e-government services in developing countries: Lessons learned from tamil nadu, india. The Information Society, 22 (1), 1-12.
  35. Meng, C. C., Samah, B. A., & Omar, S. (2012). A review paper: Critical factors affecting the development of ict projects in malaysia. Asian Social Science, 9 (4), 42-50.
  36. Nach, H., & Lejeune, A. (2010). Coping with Information Technology Challenges to Identity: A Theoretical Framework. Computers in Human Behaviors, 26, 618-629.
  37. Nach, H., & Lejeune, A. (2009). The Impact of Information Technology on Identity: Framing the Research Agenda, ln the Proceedings of Ihe Administrative Sciences Association of Canada (ASAC) Conference, 6-9 June, Niagara Falls, Ontari, 1-20.
  38. Siriginidi, S. R. (2008). Social development in Indian rural communities: Adoption of telecentres. International Journal of Information Management, 28(6), 474-482.
  39. Terry, A. & Gomez, R. (2010). Gender and Public Access Computing: An International Perspective. The Electronic Journal on Information Systems in Developing Countries, 43(5), 1-17.

 

 

 

 

CAPTCHA Image