Document Type : Research

Authors

1 PhD Candidate in Geography and Urban Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Associate Professor in Geography and Urban Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 Assistant Professor in Architecture, Vienna University of Technology, Vienna, Austria

Abstract

The aims of the present study were 1) to investigate and analyze the tools of urban management that affects the integrated management of the historical texture of Shiraz City and 2) the effects and role of each of these tools, such as organizations, rules and regulations, financial resources, infrastructures of information, and human resources, on urban management of this part of Shiraz metropolis. The research method used in this study is descriptive-analytical. Furthermore, required data was extracted through field study and library research techniques. The research instruments were interview and questionnaire, which was distributed through the snowball method among the statistical population. Statistical analysis of the data was also done through SPSS, Amos Graphic and Smart PLS software using the Variance- and Covariance-Based Structural Equation Modeling (CB-SEM). The findings of this research show that the mean score of variables in the current situation is lower than the average. The results of the structural equation also illustrate that all urban management tools have direct effects on the integrity of the historical texture of Shiraz city. In this regard, the role of organizational and legal agents is more significant than other tools. To realize integrated urban management in the historical texture of Shiraz metropolis, all urban management tools should be improved and enhances. In particular, the gap of existing laws should be resolved and inter-institutional co-operation should be strengthened, furthermore, information and information infrastructures such as Web GIS and SDI should be improved and then be used to facilitate purpose of interest.
 
 

Keywords

  1. امانپور، س.، و سجادیان، م. (1395). مداقه­ای آسیب شناسانه بر سازمان­یابی فضایی و مدیریت کلان‌شهر تهران منطبق بر رهیافت­ها و رهنمودهای منبعث از آرمان مدیریت یکپارچه در کشور. فصلنامة جغرافیا و برنامه­ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس، 8(30)، 87-125.
  2. بابایی، م.، و ابراهیمی، س. (1395). مطالعه و بررسی مؤلفه­های مدیریت یکپارچه در شهر اصفهان. فصلنامة اقتصاد شهری، 1(1)، 17-36.
  3. برک­پور، ن.، و اسدی، ا. (1388). نظریه­های مدیریت و حکمروایی شهری. گزارش نهایی طرح پژوهشی.
  4. برک­پور، ن.، و اسدی، ا. (1395). مدیریت و حکمروایی شهری (چاپ سوم). تهران: انتشارات دانشگاه هنر.
  5. رفیعیان، م.، و حسین­پور، س. ع. (1391). نظریه، شهر، فضا، مدیریت شهری (چاپ اول). تهران: انتشارات طحان.
  6. شابیر، چ. (1382). مدیریت شهر: خط‌مشی‌ها و نوآوری‌ها در کشورهای درحال‌توسعه (پ. زاهدی، مترجم) (چاپ دوم). تهران: انتشارات شرکت پردازش و برنامه‌ریزی شهری.
  7. شکری­پور دیزج، ح. (1390). بهینه­سازی الگوی مدیریت یکپارچة ساخت‌وساز شهری در فرایند برنامه­ریزی شهری دانایی محور (مطالعة موردی: شهر زنجان) (پایان­نامة کارشناسی‌ارشد منتشرنشده رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری). دانشگاه زنجان، ایران.
  8. طاهرخانی، ح.، و متوسلی، م. م. (1385). مدیریت بافت تاریخی شهرهای ایران (چالش­ها و راهبردها). مجلة مدیریت شهری، 5(18)، 96-107.
  9. عزیزی، م. م.، ابویی اردکانی، م.، و نوری، ن. (1391). بررسی نقش کنشگران و ابزارهای مدیریت شهری در یکپارچگی مدیریت کلان‌شهر تهران. مجلة هویت شهر، 6(10)، 5-16.
  10. قادری، ا.، زمانی مقدم، ا.، و جلالی کنیمی، ه. (1391). تدوین راهبردهای اجتماعی مدیریتی احیاء، توسعه و حفاظت بافت تاریخی (مطالعة موردی: منطقة 12 شهرداری تهران). مجلة مطالعات توسعة اجتماعی ایران، 5(17)، 97-113.
  11. کاظمیان، غ. (1388). جزوة درس مبانی مدیریت شهری، بازیابی از UrbanManagement.ir
  12. کاظمیان، غ.، صالحی، ا.، ایازی، س. م. ه.، نوذرپور، ع.، ایمانی جاجرمی، ح.، سعیدی رضوانی، ن.، و عبداللهی، م. (1392). مدیریت شهری (جلد اول: مبانی و حوزه­ها). تهران: انتشارات تیسا.
  13. کاظمیان، غ.، و میرعابدینی، س. ز. (1390). آسیب­شناسی مدیریت یکپارچة شهری در تهران از منظر سیاستگزاری و تصمیم­گیری شهری. نشریة هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 3(46)، 27-38.
  14. نیومن، پ.، و تورنلی، ا. (1386). برنامه­ریزی شهری در اروپا، رقابت بین‌المللی، نظام­های ملی و طرح­های برنامه­ریزی (ع. اقوامی مقدم، مترجم). تهران: انتشارات آذرخش.
  15. وارثی، ح.، تقوایی، م.، و رضایی، ن. (1391). ساماندهی بافت فرسودة شهری (نمونة موردی: شهر شیراز). مجلة علمی تخصصی برنامه­ریزی فضایی، 2(6)، 129-156.

 

  1. Chakrabarty, B. K. (2001). Urban management, concepts, principles, techniques and education, Cities, 18(5), 331-345.
  2. Claesson, A. (2009). Guidance paper on overview of the integrated management system. Managing Urban Europe-25 project. European Commission.
  3. Descamps, F. (2014). Conservation of historic cities & urban settlements intivative. Retrieved 2017, February 29, from edu.Availableat: http:// www.getty.edu/conservation/publications_resources/newsletters/26_2/historic.html
  4. Ertan, , & Eğercioğlu, Y. (2016). Historic city center urban regeneration: Case of Malaga and Kemeraltı, Izmir. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (223), 601-607.
  5. Friedman, J. (2004). Hong Kong, Vancouver and beyond: Strategic spatial planning and the longer. Planning Theory and Practice, 5(1), 50-56.
  6. Grecea, C., Herban, S., & Vilceanu, B. V. (2016). WebGIS solution for urban planning strategies. Procedia Engineering, (161), 1625-1630.
  7. McGill, R. (1994). Integrated urban management: An operational model for third world city managers. Cities, 11(1), 35-47.
  8. Pourkarimi, E., Zibakalam, S., Noroozi, N., & Ebtekar, M. (2016). A conceptual model for integrated management of the urban environment in Tehran metropolis (Based on the good governance guidelines). Environmental Research, 10(3), 391-400.
  9. Ryden, L. (2008). Tools for integrated sustainability management in cities and towns. Baltic: Baltic University Press
  10. Schwedler, H. (2011). Integrated urban governance: The way foeward. Commission 3 manual. Retrieved from https:// metropolis.org/ sites/ default/ files/ c3-metropolis-urban-governance-eng_0.pdf
  11. Wesolowska, J. (2016). urban infrastructure facilities as an essential public investment for sustainable cities “indispensable but unwelcome objects of social conflicts: Case study of Warsaw, Poland”. Transportation Research Procedia, (16), 553-565.

 

 

CAPTCHA Image