Document Type : Research

Author

Assistant Professor, Department of Geography and Rural Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

Local village markets are create a fundamental transformation in the function, production, employment, and change of the economic and physical structure of villages. The advantage of markets is direct supply of manufactured products and the reduction of sales and marketing costs of farmers due to the direct sale. This research tried to locate local rural markets, which are considered to be among the most effective methods of rural development. Questionnaire was used to collect the data. Applying Cronbach's test, it was proved that the questionnaire has good reliability with a value of 0.853. The data were analyzed by Spss software using Friedman test, decision tree, and k-means cluster methods. The results showed that out of 68 indicators, the average ranking of indicators related to tourist attractions, activities related to the market, and agriculture and horticulture ranked 1 to 3, respectively. Based on the decision tree analysis, 31 villages were classified in the appropriate category for the establishment of permanent local markets. The clustering analysis based on the impact factor placed 2, 25 and 5 villages in priority 1 to 3 for implementing the local market. Based on the results, 20 villages were found suitable for establishing a local road market and 89 villages were found suitable for the establishment of periodic local markets. Moreover, in each of the selected villages that benefit from ICT services and their residents have electronic literacy, virtual markets that have no borders and restrictions can be established.

Keywords

Main Subjects

  1. احمدی، غ.، شریفی، م.، و نوروزی، ش. (1385). بررسی بازارهای محلی روستاهای استان مازندران از دیدگاه خریداران و فروشندگان. روستا و توسعه، 9(2)، 105-126.‎
  2. افسرکشمیری، ب. (1993). بازارهای هفتگی روستایی در شمال ایران. نامه علوم اجتماعی، 2(6)، 179-192.
  3. دیوسالار، ا.، و کیانژاد تجنکی، س. (2017). تبیین سازمان فضایی شهرستان بابل با استفاده از شاخص‌های کمی و کیفی. فصلنامه علمی-پژوهشی برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 6(24)، 129-140.‎
  4. سعیدی، ع. (2010). محیط، فضا و توسعه بحثی در ضرورت توسعه یکپارچه روستایی-شهری. فصلنامه مسکن و محیط روستا، 29(131)، 1-10.‎
  5. ضیاتوانا، م.، و امیرانتخابی، ش. (1386). نقش بازارهای روستایی در فرایند شکل گیری سازمان فضایی و شبکه سکونتگاهی (نمونه: شهرستان تالش). جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، 4(8)، 115-135.
  6. علوی‌زاده، س.، علیزاده، س.، درویشی، ه.، و حشمتی، ج. (1393). سنجش توزیع فضایی بازارهای روز و مکان‌یابی بهینه آنها در شهر خرم‌آباد با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی. جغرافیا و آمایش شهری منطقه‌ای، 12(1)، 67-88.‎
  7. فلاحتی، ش.، و عزیزی، م. (1398). نقش بازارهای محلی در رونق اقتصادی روستاییان استان گیلان. روستا و توسعه، 22(2)، 125-139.‎
  8. مطیعی لنگرودی، س.، قدیری معصوم، م.، رضوانی، م.، و عزمی، آ. (1390). نقش بازارهای دوره‌ای محلی در توسعه اقتصادی-اجتماعی روستاهای استان گیلان. مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاههای انسانی (چشم انداز جغرافیایی)، 6(15)، 138-154.
  9. مهدوی حاجیلویی، م.، و احمدی زاده هندخاله، ت. (1390). نقش بازارهای هفتگی استان گیلان در توسعه روستایی و زایش شهرهای جدید در استان (مطالعه موردی: شهرستان صومعه سرا). مجله جغرافیایی سرزمین، 8(29)، 53-37.
  10. ناصری، ز.، صحنه، ب.، و نجفی کانی، ع. (1398). تحلیلی بر کارکرد بازارهای هفتگی در کیفیت زندگی نواحی روستایی شهرستان گنبدکاووس. روستا و توسعه، 22(2)، 105-123.
  11. نظری، ع.، صحنه، ب.، و سقر، ع. (1395). تحلیل مکانی-فضایی بازارهای هفتگی روستایی برمبنای نظام سلسله مراتب روستایی در شهرستان آق قلا. برنامه‌ریزی فضایی، 6(1)، 103-124.

 

  1. Gandhi, V. P., & Namboodiri, N. V. (2006). Marketing of fruits and vegetables in India: A study covering the Ahmedabad. India: Chennai and Kalkata Markets.
  2. John, R. B. (1980). Spatial interaction models and the location–Allocation problem. Journal of Regional Science, 20(1), 37-50.
  3. Karg, H., Bellwood-Howard, I., Akoto-Danso, E. K., Schlesinger, J., Chagomoka, T., & Drescher, A. (2019). Small-town agricultural markets in Northern Ghana and their connection to rural and urban transformation. The European Journal of Development Research, 31(1), 95-117.
  4. Nazari, A., Sahneh, B., & Saghghar, A. (2016). Local-spatial analyzing of rural weekly markets, based on rural hierarchical system in Aq Qala county. Spatial Planning, 6(1), 103-124.
  5. Sabet, N. S., & Azharianfar, S. (2017). Urban-rural reciprocal interaction potential to develop weekly markets and regional development in Iran. Habitat International, 61, 31-44.
  6. Tacoli, C., McGranahan, G., & Satterthwaite, D. (2012). Urbanization, poverty and inequity: Is rural–urban migration a poverty problem, or part of the solution? In The new global frontier (pp. 51-68). New York: Routledge.
  7. Wang, C., Tsuchiya, H., Lee, J., & Ward, K. (2004). Urban marketing challenge: Attraction a supermarket to pittsburg's hill district. New York: Carnegie Mellon University.
  8. Yüceer, S. E., & Demiryürek, K. (2020). Factors effecting rural women’s entrepreneurshıp in local markets: The case of Samsun province, Turkey. Turkish Journal of Agriculture-Food Science and Technology, 8(2), 301-307.
CAPTCHA Image