TY - JOUR ID - 39618 TI - بررسی تأثیر فضای سرمایه گذاری بر درآمد گردشگری در کشورهای منتخب خاورمیانه JO - جغرافیاوتوسعه ناحیه ای JA - JGRD LA - fa SN - 2008-1391 AU - رفیعی دارانی, هادی AU - رهنما, علی AU - استادفرد, آزاده AD - استادیار گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مشهد، ایران AD - پژوهشگر گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مشهد، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 2 SP - 86 EP - 55 KW - فضای سرمایه‌گذاری KW - خاورمیانه KW - درآمدهای گردشگری KW - الگوی پانل دیتا DO - 10.22067/jgrd.2021.49666.0 N2 - در دهه­های اخیر، گردشگری به یکی از سریع­ترین و رو به رشدترین بخش‌های صنعتی دنیا تبدیل گردیده است. برای رسیدن به درآمد بالای گردشگری، کشورها نیازمند داشتن فضای مناسب سرمایه­گذاری می­باشند. این فضا تحت تأثیر مجموعه­ای از عوامل مرتبط با قانون­گذاری، نظارتی، سازمانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و دیگر عوامل تعیین کننده شرایط فعالیت سرمایه­ گذاری در یک کشور، منطقه یا شهر مشخص می­گردد. در این مطالعه به بررسی تأثیر فضای سرمایه­ گذاری بر درآمد گردشگری در کشورهای منتخب خاورمیانه پرداخته می­شود. شاخص­های متعددی بر فضای سرمایه­گذاری تأثیرگذارند که در این تحقیق شاخص­های کنترل فساد، حاکمیت قانون، کیفیت مقررات، کارایی دولت، حق اظهار نظر و پاسخگویی، ثبات سیاسی و شاخص کلی فضای کسب و کار در نظر گرفته شده است. همچنین سهم درآمدهای گردشگری از GDP به عنوان شاخصی از درآمد گردشگری در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل داده‎ها با استفاده از ‎ روش پنل دیتا در بازۀ زمانی 2016-2006 برای 13 کشور منتخب منطقۀ خاورمیانه انجام شده است. نتایج نشان داد که کیفیت مقررات و اثربخشی دولت تأثیر مثبت و معنی­دار و کنترل فساد، شاخص فضای کسب و کار تأثیر منفی و معنی­دار بر سهم درآمدهای گردشگری از GDP در کشورهای منتخب خاورمیانه دارد. با توجه به نتایج به دست آمده می‎توان این طور بیان کرد که بهبود فضای سرمایه ­گذاری یکی از عوامل مهمی است که باید در زمینۀ گردشگری به آن توجه کرد. به عبارت دیگر، در صورت فراهم بودن فضای مناسب سرمایه­گذاری در یک کشور، بخش گردشگری و زیربخش­های مرتبط با آن همچون حمل و نقل، هتل‌داری بهبود خواهد یافت که نتیجه آن افزایش سهم درآمدهای گردشگری از GDP می­باشد. در صورت فراهم بودن شاخص­های حکمرانی خوب (ثبات سیاسی، کیفیت مقررات، کنترل فساد، حق اظهار نظر و پاسخگویی، اثربخشی دولت و حاکمیت قانون)، فضای سرمایه ­گذاری و به تبع آن درآمدهای گردشگری بهبود می­ یابد. UR - https://jgrd.um.ac.ir/article_39618.html L1 - https://jgrd.um.ac.ir/article_39618_7ce7d9a2bf30ef7040d6c387b40ca1fa.pdf ER -