TY - JOUR ID - 40347 TI - کاربرد تکنیک دیمتل فازی جهت بررسی محرک‌های راهبرد رقابت همکارانه در کنسرسیوم مثلث طلایی گردشگری ایران JO - جغرافیاوتوسعه ناحیه ای JA - JGRD LA - fa SN - 2008-1391 AU - کشتکار, لیلا AU - سرایی, محمد حسین AU - رضایی, محمدرضا AD - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، گروه جغرافیا،دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، دانشگاه یزد، یزد، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 20 IS - 1 SP - 58 EP - 31 KW - رقابت همکارانه KW - محرک­ها KW - کنسرسیوم KW - مثلث طلایی گردشگری ایران KW - دیمتل فازی DO - 10.22067/jgrd.2021.50972.0 N2 - رقابت همکارانه در گردشگری راهبردی مثبت است که می­تواند فرصت­هایی را برای مقاصد بزرگ و کوچک ایجاد کند که به توسعة مقاصد گردشگری منجر شود. عمده­ترین دلیل همکاری با رقبا در بین سازمان­های گردشگری، دستیابی به مزیت رقابتی پایدار با ادغام منابع یا توانایی و به‌اشتراک­گذاری دانش گردشگری در مکان­های مشترک است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی محرک­های راهبرد رقابت همکارانه در کنسرسیوم مثلث گردشگری ایران انجام شده است. بیست نفر از کارشناسان عضو در کنسرسیوم مثلث طلایی ایران نمونة آماری این پژوهش را تشکیل دادند. به‌منظور دستیابی به اهداف پژوهش از تکنیک دیمتل فازی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، براساس مقادیر D+R، محرک‌های «اهداف موردانتظار» و «منابع و قابلیت­ها» به‌ترتیب با مقدار 4.19 و 4.08 به‌عنوان بااهمیت­ترین محرک در شکل­گیری راهبرد رقابت همکارانه شناخته شده‌اند. با توجه به مقادیر D-R، تأثیرپذیرترین محرک را می­توان «تقاضای تکنولوژیک» با مقدار 13/1- دانست. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از تکنیک دیمتل می­توان ادعا کرد که فضای داخلی سه شهر اصفهان، شیراز و یزد موجب تمایل به شکل­گیری این راهبرد شده است.  UR - https://jgrd.um.ac.ir/article_40347.html L1 - https://jgrd.um.ac.ir/article_40347_8d418c65ee180b0081beff7ac4273a25.pdf ER -