@article { author = {Shakrami, Kiyan and Rahnama, Mohammad Rahim and Zamanipour, Masoud}, title = {Strategic Planning of the Development of Lorestan Province based on Regional Competitive Identity}, journal = {Journal of Geography and Regional Development}, volume = {21}, number = {2}, pages = {1-25}, year = {2023}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-1391}, eissn = {2383-2487}, doi = {10.22067/jgrd.2021.47550.0}, abstract = {Regarding regional development competition, strategic planning is a preferable process in reaching development goals. This study aimed to identify the status of Lorestan province in terms of tourism and agriculture compared to its competitors (Kermanshah, Kurdistan, Hamadan, Khuzestan, Ilam, Isfahan, and Markazi) in terms of regional competitiveness concerning the province's internal resources and capabilities. It also aimed providing a proportional strategic map that shows the degree of strategic proportionality between the resources and potentials of Lorestan province with macro-environmental factors. Meta-SWOT analytical technique was used to formulate a development strategy and explain the goals, resources, capabilities, and macro-environmental factors. The required data were collected using documents and questionnaires. The sample consisted 40 experts, including employees of related departments and university researchers who were selected purposefully. The results showed that credits allocated to Lorestan province in the legislative institutions, Iran’s macro-management, international sanctions, lack of private sector investment, ethnocentrism in the province, and negative advertisements are the most important factors influencing the development of Lorestan. Concerning regional competitiveness in terms of tourism, Isfahan with a score of 4 out of 5, and Kermanshah with a score of 3 are the most important competitors. In the agricultural dimension, Khuzestan with a score of 3.80, and Kermanshah and Isfahan with a score of 3 out of 5 possible are the most important regional competitors of Lorestan. Therefore, according to the existing resources and capabilities of Lorestan in terms of tourism and agriculture, this province can be placed in a more suitable position in terms of development in the region in 2029, through proper planning and management.}, keywords = {Strategic planning,development,Competitiveness,Meta-Sowt,Lorestan}, title_fa = {برنامه‌ریزی استراتژیک توسعه استان لرستان بر پایۀ هویت رقابت‌پذیر منطقه‌ای}, abstract_fa = {اهداف پژوهش حاضر عبارت‌اند از: 1- شناسایی موقعیت استان لرستان در ابعاد گردشگری و کشاورزی در مقایسه با رقبا (استان‌های کرمانشاه، کردستان، همدان، خوزستان، ایلام، اصفهان، مرکزی) در بحث رقابت­پذیری منطقه­ای با توجه به منابع و قابلیت­های درونی استان؛ 2- مشخص کردن عوامل کلان محیطی تأثیرگذار بر توسعه استان لرستان؛ 3- ترسیم نقشه راهبردی تناسبی که نشان‌دهنده میزان تناسب راهبردی بین منابع و پتانسیل­های استان لرستان با عوامل کلان محیطی و اهداف تعیین‌شده در سند چشم­انداز توسعه استان است. برای تدوین راهبردی توسعه و تشریح اهداف، منابع، توانایی­ها و عوامل کلان محیطی از تکنیک تحلیلی Meta-SWOT استفاده شد. داده­ها و اطلاعات موردنیاز به روش اسنادی و پیمایشی (پرسشنامه­ای) تهیه شد. افراد نمونه 40 نفر از کارشناسان در دو حیطه کارکنان ادارات مرتبط و پژوهشگران دانشگاهی بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. اعتبارات اختصاص ‌یافته به استان لرستان در نهادهای قانون‌گذار، مدیریت کلان کشور، تحریم­های بین­المللی، سرمایه­گذاری نکردن بخش خصوصی، نگاه قومیت­گرا در استان و تبلیغات منفی، به‌عنوان مهم­ترین عوامل تأثیرگذار بر توسعه لرستان هستند. در بحث رقابت‌پذیری منطقه­ای در بعد گردشگری، استان­های اصفهان با امتیاز 4 از 5 امتیاز ممکن و کرمانشاه با امتیاز 3، به‌عنوان مهم­ترین رقبا شناسایی شدند و در بعد کشاورزی استان­های خوزستان با امتیاز 80/3 و کرمانشاه و اصفهان با امتیاز 3 از 5 امتیاز ممکن، به‌عنوان مهم­ترین رقبای منطقه­ای برای لرستان شناسایی شدند. با توجه به منابع و قابلیت‌های موجود استان لرستان در ابعاد گردشگری و کشاورزی، این استان می­تواند با برنامه­ریزی و مدیریت مناسب، در سال نهایی سند توسعه کشور یعنی 1408 در جایگاه مناسب­تری از لحاظ توسعه در منطقه قرار گیرد.}, keywords_fa = {برنامه‌ریزی استراتژیک,توسعه منطقه‌ای,هویت رقابت پذیر,Meta- SOWAT,استان لرستان}, url = {https://jgrd.um.ac.ir/article_39815.html}, eprint = {https://jgrd.um.ac.ir/article_39815_37a931c40ca1cbcbaec439f749e41c04.pdf} }