نوع مقاله : مطالعه موردی
نویسندگان
1 دکترای جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 استاد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
اهداف پژوهش حاضر عبارتاند از: 1- شناسایی موقعیت استان لرستان در ابعاد گردشگری و کشاورزی در مقایسه با رقبا (استانهای کرمانشاه، کردستان، همدان، خوزستان، ایلام، اصفهان، مرکزی) در بحث رقابتپذیری منطقهای با توجه به منابع و قابلیتهای درونی استان؛ 2- مشخص کردن عوامل کلان محیطی تأثیرگذار بر توسعه استان لرستان؛ 3- ترسیم نقشه راهبردی تناسبی که نشاندهنده میزان تناسب راهبردی بین منابع و پتانسیلهای استان لرستان با عوامل کلان محیطی و اهداف تعیینشده در سند چشمانداز توسعه استان است. برای تدوین راهبردی توسعه و تشریح اهداف، منابع، تواناییها و عوامل کلان محیطی از تکنیک تحلیلی Meta-SWOT استفاده شد. دادهها و اطلاعات موردنیاز به روش اسنادی و پیمایشی (پرسشنامهای) تهیه شد. افراد نمونه 40 نفر از کارشناسان در دو حیطه کارکنان ادارات مرتبط و پژوهشگران دانشگاهی بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. اعتبارات اختصاص یافته به استان لرستان در نهادهای قانونگذار، مدیریت کلان کشور، تحریمهای بینالمللی، سرمایهگذاری نکردن بخش خصوصی، نگاه قومیتگرا در استان و تبلیغات منفی، بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار بر توسعه لرستان هستند. در بحث رقابتپذیری منطقهای در بعد گردشگری، استانهای اصفهان با امتیاز 4 از 5 امتیاز ممکن و کرمانشاه با امتیاز 3، بهعنوان مهمترین رقبا شناسایی شدند و در بعد کشاورزی استانهای خوزستان با امتیاز 80/3 و کرمانشاه و اصفهان با امتیاز 3 از 5 امتیاز ممکن، بهعنوان مهمترین رقبای منطقهای برای لرستان شناسایی شدند. با توجه به منابع و قابلیتهای موجود استان لرستان در ابعاد گردشگری و کشاورزی، این استان میتواند با برنامهریزی و مدیریت مناسب، در سال نهایی سند توسعه کشور یعنی 1408 در جایگاه مناسبتری از لحاظ توسعه در منطقه قرار گیرد.
کلیدواژهها
- انهالت، س. (1390). هویت رقابتی (مدیریت نوین برند برای ملل، شهرها و مناطق) (م. اکبری مطلق، م. شاکری روش، و م. شریفی، مترجمان). مشهد: نشر طحان.
- بدری، ع.، رضوانی، م.، ترابی، ذ.، و احمد، م. (1394). متا سوات، ابزاری استراتژیک برای برنامهریزی گردشگری پایدار (مطالعه موردی: روستای میغان). مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، 4 (13)، 50-29.
- رضایی، م.، خاوریان ا.، و چراغی، ر. (1394). برنامهریزی راهبردی فضایی شهرهای کوچک اندام با استفاده از مدل Meta-SWOT مطالعه موردی شهر تفت در استان یزد. پژوهشهای جغرافیا برنامه ریزی شهری، 3(4)، 486-467.
- شریف زادگان، م.، و ندایی طوسی، س. (1394). چارچوب توسعه رقابتپذیری منطقهای در ایران (مورد پژوهی: استانهای 30 گانه). نشریه هنرهای زیبا – معماری و شهرسازی، 2(3)،20-5.
- قائدرحمتی، ص.، و خاوریان، ا. (1395). نقش تکنیک Meta-Swot در برنامهریزی راهبردی گردشگری شهر یزد. فصلنامه برنامهریزی و آمایش فضا، 20(1)، 206-180.
- Abbott, J. (2005). Understanding and managing the unknown: The nature of uncertainty in planning. Journal of Planning Education and Research, 24(3), 237-251.
- Agarwal, R., Grassl, W. & Pahl, J. (2012) Meta-swot: Introducing a new strategic planning tool. Journal of Business Strategy, 33(2), 12-21.
- Akio, T. (2005). the critical assessment of the resource-based view of strategic management. International Affairs, 3, 125-150.
- Asheim, P., , A., & Martin, R. (2006). clusters and regional development, critical reflections and explorations (pp. 1-30). London: Routledge.
- Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120.
- Bloomberg, A. (2012). SWOT, pestel, porter’s 5 forces and value chain. pp. 1-16, Retrieved from http://cfcdn.ivoryresearch.com/wp-content/uploads/2013/04/bloomber pdf, 2012.
- Camagni, R., & Capello, R. (2013). Regional competitiveness and territorial capital: a conceptual approach and empirical evidence from the european union. Regional Studies, 47(9), 1383-1402.
- Cziráky, D., Sambt, J., Rovan, J., & Puljiz, J. (2006). regional development assessment: a structural equation approach. European Journal of Operational Research, 174(1), 427–442.
- Hill, C. W., & Jones, G. R. (2013). Strategic management theory. South-Western/Cengage Learning.
- Krugman, P. (1994). Competitiveness: A dangerous obsession. Foreign Affairs, 73(2), 28-44.
- Kyrylych, K. (2013). Problem of uneven economic development of the world economic: Essence and causes. Intellectual Economics, 3(17), 344–354.
- Lengyel, I. (2009). Bottom-up regional economic development: competition, competitiveness and clusters. Szeged: JATE Press.
- Malecki, E. (2002). hard and soft networks for urban competitiveness. Urban Studies, 39(5-6), 929-945.
- Miller, D., Eisenstat, R., & Foote, N. (2002) strategy from the inside out. California Management Review, 44(3), 37-54.
- Paasi, A. (2013). Regional planning and the mobilization of ‘regional identity’: From bounded spaces to relational complexity. Regional Studies, 47(8), 1-14.
- Radomska, J. (2015). Interrelation between strategy maps and other implementation tools and actions. Procedia-Social and Behavioral Sciences,210, 58-65.
- Shi, Y., Zhou, C., Wang, R., & Xu, W. (2012). measuring china's regional ecological development through “ecodp”. Ecological Indicators, 15(1), 253–262.
- Thoms, P. (2004). Driven by time: Time orientation and leadership. Greenwood Publishing Group.
- Zali, N., Ebrahimzadeh, I., Zamani-Poor, M., & Arghash, A. (2014). City Branding Evaluation and Analysis of Cultural Capabilities of Isfahan City. European Spatial Research and Policy, 21(2), 213-234.
- Zimmerbauer, K. (2011). From image to identity: building regions by place promotion. European Planning Studies, 19(2), 243-260.
ارسال نظر در مورد این مقاله